Zamknij

Stabat Mater Dolorosa w Pustelniku

08:47, 15.03.2024 . Aktualizacja: 08:52, 15.03.2024
Skomentuj
reo

W niedzielę, 17 marca, o godz. 17.00, w kościele pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Pustelniku odbędzie się koncert  muzyki pasyjnej pt. „Stabat Mateer Dolorosa” w wykonaniu wybitnych Artystów: Katarzyna Pawłowska (mezzosopran), Tomasz Piluchowski (tenor), Joanna Okoń (skrzypaczka) i Katarzyna Glensk (pianistka).

Wielki Post to szczególny okres w naszej kulturze. Wraz z nadejściem Postu kończyła się możliwość zawarcia małżeństwa. Nie można było organizować wesel, potańcówek i zabaw z tańcem, śpiewem i muzyką. Eliminowano spożycie alkoholu, ograniczano też palenie tytoniu. Starano się ubierać się w skromniejszą odzież w ciemniejszych barwach łączonych w kodzie kolorystycznym ze starością, śmiercią i żałobą. Nawet dzieciom zakazywano głośniejszych, radosnych zabaw. Miało to także odzwierciedlenie w muzyce o tonacji mollowej. Koncerty przypomną dawne pieśni postne i pasyjne – od średniowiecza po współczesność. Zostaną zaprezentowane pieśni znane wszystkim, a także te mniej znane, jednak bardzo wprawiające odbiorcę w zadumę nad sensem życia i istnienia.

Na koncert zapraszają: Janina Ewa Orzełowska – Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego, Kinga Anna Sosińska – wójt gminy Stanisławów, Łukasz A. Wawryniuk – dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Stanisławowie, ks. Dariusz Dębiński – proboszcz parafii pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Pustelniku oraz Koło Gospodyń Wiejskich GOŹDZIK w Pustelniku.

Partnerem wydarzenia jest Samorząd Województwa Mazowieckiego. Wstęp wolny.

INFORMACJE O ARTYSTACH:        

Katarzyna Pawłowska – mezzosopran, pochodzi z Nowego Sącza. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu Haliny Słonickiej i Jolanty Janucik. Jej profesorami byli również Marjana Lipovsek, Alfred Burgstaller, Jadwiga Rappe, Zofia Witkowska oraz Claudia Visca, u których doskonaliła swój kunszt wokalny w ramach licznych kursów mistrzowskich.

Jest laureatką nagrody specjalnej za interpretację polskiej muzyki współczesnej na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, a także I wyróżnienia na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju.

Za swoje walory wokalne była dwukrotnie nagradzana przez Austriackie Forum Kultury w Warszawie. Była też stypendystką Ministra Kultury i Sztuki. W swoim repertuarze artystka posiada partie operowe od baroku po romantyzm. Debiutowała w roli Argone w operze Sosarme Jerzego Fryderyka Haendla. Podczas letniego festiwalu w Aix-en-Provence we Francji występowała z kolei w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego.

Jako wykonawczyni repertuaru oratoryjno-kantatowego i pieśniarskiego artystka występowała na scenach Filharmonii Łódzkiej i Filharmonii Lubelskiej. Koncertowała również w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, w Instytucie Polskim w Wiedniu, a także podczas ważnych festiwali w kraju i za granicą. Od 2014 r. współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie.

Z powodzeniem łączy pracę solistki i nauczyciela emisji głosu. Współpracowała z warszawskim chórami akademickimi, np. Tibi Domine oraz z Chórem Wojskowej Akademii Technicznej. Od 2019 r. prowadzi emisję głosu chórzystów Politechniki Warszawskiej.

Tomasz Piluchowski – tenor, absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2007 r.).  Laureat Internationales Gesangswettbewerb w Berlinie (Deutsche Oper) oraz XII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Posiada w repertuarze partie z oper m. in.: Bizeta, Czajkowskiego, Donizettiego, Haydna, Kurpińskiego, Masseneta, Moniuszki, Mozarta, Pendereckiego, Pucciniego, Smetany, Verdiego, a także w operetkach i musicalach J. Straussa, Lehara, Bocka, Bernsteina. Z powodzeniem występuje również w repertuarze oratoryjno-kantatowym, a także kameralnym i pieśniarskim. Współpracuje ze znakomitymi dyrygentami (m. in. Tadeusz Kozłowski, Andriy Yurkevych, Keri-Lynn Wilson, Miguel Gomez-Martinez, Carlo Montanaro, Lionel Friend, Marek Moś, Łukasz Borowicz, Tomasz Tokarczyk, Jakub Chrenowicz), orkiestrami (Sinfonia Varsovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej z Krakowa, Orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie) i reżyserami (Keith Warner, Mariusz Treliński, Maja Kleczewska, Maciej Prus, Krzysztof Garbaczewski, Jerzy Gruza, Emil Wesołowski, Igor Gorzkowski, Jitka Stokalska). Bierze udział w koncertach i festiwalach w Polsce, m. in. Filharmonia Narodowa w Warszawie, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonia Poznańska im. T. Szeligowskiego, Filharmonia Łódzka im. A. Rubinsteina, Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie,  Filharmonia Kameralna im. W. Lutosławskiego w Łomży, Międzynarodowy Festiwal Moniuszkowski w Kudowie-Zdroju, Międzynarodowy Festiwal Musica Sacra w Warszawie, Festiwal Mozartowski w Warszawie (tytułowe partie w operach „Bastien” i „Bastienne” KV 50 oraz „Der Schauspieldirektor” KV 486 ) oraz za granicą, m. in. na Węgrzech, w Estonii, Niemczech, Austrii, na Ukrainie i Białorusi. Współpracuje z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim w Łodzi, Warszawską Operą Kameralną oraz Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku. Od 2009 roku jest związany z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie występował m. in. w „Borysie Godunowie” Musorgskiego, „Traviacie” Verdiego, „Madame Butterfly” Pucciniego, „Diabłach z Loudun” Pendereckiego, „Strasznym dworze” Moniuszki, „Onieginie” Czajkowskiego. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Jest cenionym wykonawcą muzyki współczesnej. Wystąpił m. in. w prapremierach oper „Sudden rain” Aleksandra Nowaka, w reż. Mai Kleczewskiej, na scenie Teatru – Opery Narodowej w Warszawie, „Dzień Świra” Hadriana Filipa Tabęckiego (partia tytułowa), na podstawie dramatu Marka Koterskiego (Teatr Wielki w Poznaniu), w dramatoperze „Oresteja” wg Ajschylosa (partia Ateny) z muzyką Agaty Zubel, w reżyserii Mai Kleczewskiej, w  koprodukcji Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Teatru Narodowego w Warszawie oraz w prapremierze opery „Zwycięstwo nad słońcem” Sławomira Wojciechowskiego w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W maju 2018 r. zyskał wielkie uznanie krytyki i publiczności za rolę Harolda Mitchella (Mitcha) w polskiej prapremierze opery Andre Previna „Tramwaj zwany pożądaniem” na podstawie dramatu Tennessee Williamsa, w reżyserii Macieja Prusa, na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi.

Joanna Okoń – artystka wywodząca się z rodziny o wieloletnich tradycjach muzycznych. Na estradach koncertowych występowała od najmłodszych lat grając z matką, pianistką Aliną Jasielską-Okoń. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (studia magisterskie w klasie prof. Janusza Kucharskiego oraz studia podyplomowe pod kierunkiem prof. Jana Staniendy). Laureatka I nagrody na Przesłuchaniach Młodych Skrzypków w Warszawie (1991 r.) oraz IV nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym w Elblągu (1993 r.). W 2012 r. zakończyła staż artystyczny w klasie prof. Konstantego Andrzeja Kulki. Kunszt i wrażliwość muzyczną doskonaliła m. in. u słynnej skrzypaczki Mariny Jaszwili oraz podczas prowadzonego przez Filharmoników Wiedeńskich Międzynarodowego Kursu Orkiestrowego w Attergau (Austria), gdzie przez kilka letnich sezonów pracowała pod okiem takich dyrygentów jak sir Neville Marriner, Fabio Luisi, Shandor Vegh, Leopold Hager oraz Heinrich Schiff.

Wystąpiła dwukrotnie na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem oraz Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej w Kobe (Japonia). Brała udział m. in. w projekcie muzycznym „Mity” organizowanym przez Jeunesses Musicales i przedstawionym w Teatrze Małym w Warszawie oraz Teatrze im St. Witkacego w Zakopanem. Współpracowała z tak słynnymi zespołami muzycznymi jak: „Warszawscy Soliści Concerto Avenna” pod kierunkiem Andrzeja Mysińskiego oraz Sinfonia Varsovia, z którą współpracuje do chwili obecnej. Z orkiestrą Sinfonia Varsovia brała udział w renomowanych festiwalach m. in. Yehudi Menuhin Festiwal w Gstaad, Montreux, La Roque d’Antheron, Aix-en-Provence, Schleswig-Holstein i wielu innych, współpracując z takimi dyrygentami jak Lorin Maazel, Charles Dutoit, Valery Gergiev, Emmanuel Krivine, Andres Mustonen, Krzysztof Penderecki, Marc Minkowski, Jerzy Semkow, Jerzy Maksymiuk czy Grzegorz Nowak. Podczas koncertów towarzyszyła takim wielu solistom, m. in. Martha Argerich, Renaud Capuçon, Augustin Dumay, James Galway, Nigel Kennedy, Misha Maisky, Anne-Sophie Mutter, Maria João Pires, Ivo Pogorelic, Piotr Anderszewski czy Rafał Blechacz. W czerwcu 2018 roku jako członek kwartetu Pan-Ton wystąpiła z Davidem Krakauerem podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Żydowskiej w Krakowie wykonując specjalnie napisany na tę okazję kwintet „Dybuk” kompozytora Wlada Marhuletsa.

Joanna Okoń jest  pedagogiem w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W 2014 roku artystka wraz z pianistką Natalią Zubko i wiolonczelistką Anną Wróbel nagrała płytę z dziełami kameralnymi Henryka Melcera wydaną przez wytwórnie Acte-Prealable. Od tego czasu artystka aktywnie zaczęła poszukiwać nieodkrytych utworów kompozytorów związanych z Polską, których efektem było wydanie w 2018 roku płyty z udziałem Katarzyny Glensk pt. „Polish Impressions”, z premierowymi nagraniami utworów m. in. Wacława Niemczyka, Stanisława Lipskiego czy Adama Wieniawskiego. Materiał ten, już jako program koncertowy pt. „Polish Landscapes” wraz z Katarzyną Glensk z sukcesami, był prezentowany m. in. w salach Carnegie Hall oraz Shanghai East China Normal University. Autorka projektu przywraca pamięć o zapomnianych polskich kompozytorach oraz ich kameralnych utworach, które zaginęły „w ostatniej, zakurzonej szufladzie”, a okazały się być prawdziwymi muzycznymi perełkami.

Katarzyna Glensk – utalentowana polska pianistka, koncertuje jako solistka i kameralistka. W 2018 roku zadebiutowała wraz ze skrzypaczką Joanną Okoń w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Występowała w wielu krajach Europy oraz w Rosji i Chinach. Współpracowała z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie. Regularne występuje z recitalami Chopinowskimi, jest zapraszana na festiwale muzyczne. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 4 lat. Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną w Opolu w klasie Mariusza Danilewskiego. Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla oraz klasie kameralistyki prof. Mai Nosowskiej. Kontynuowała naukę na studiach podyplomowych u prof. Jana Ekiera oraz prof. Bronisławy Kawalla. Sztukę pianistyczną doskonaliła jako stypendystka Trinity College of Music w Londynie.

Katarzyna Glensk w dorobku ma wiele nagród i wyróżnień, między innymi: I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Duetów Kameralnych im. L. Janačka (Brno), I nagrodę L. Smith Duo Prize (Londyn) – obie w duecie z Ewą Mizerską, I nagrodę The Chopin Prize (Londyn) oraz II nagrodę w konkursie E. Schumann Duo Prize (Londyn). Artystka stale współpracuje ze znakomitymi instrumentalistami: skrzypaczką Henryką Trzonek ( Frankfurt ) czy klarnecistą Erwinem Thomczykiem (Darmstadt). Wraz ze skrzypaczką Joanną Okoń nagrała w roku 2018 płytę z nieznanymi utworami kompozytorów polskich Polish Impressions. W duecie z wiolonczelistką Evvą Mizerską nagrała płytę z utworami Krzysztofa Meyera. Z okazji Roku Chopinowskiego pianistka nagrała płytę z utworami kompozytora. Katarzyna Glensk prowadzi aktywną działalność pedagogiczną, będąc nauczycielem dyplomowanym w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie.

 

 

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%